Wójt Gminy Przeciszów informuje, że prowadzony będzie nabór wniosków dla osób zainteresowanych uzyskaniem dotacji do wymiany starych źródeł ciepła na nowe spełniające obowiązujące wymogi ekologiczne na terenie Gminy Przeciszów.
Dotację można uzyskać na wymianę starego źródła ciepła (tj. kocioł poniżej klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 na paliwo stałe oraz inne źródła ciepła z możliwością spalania odpadów stałych, służącego do ogrzewania budynków mieszkalnych) na nowe ekologiczne:
1) ogrzewanie gazowe,
2) ogrzewanie elektryczne,
3) ogrzewanie na biomasę dla kotłów spełniających wymagania ekoprojektu,
4) pompy ciepła.
Termin składania wniosków: 05.05.2025 r. – 09.05.2025r.
O UDZIALE W PROGRAMIE DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ
Wypełniony wniosek wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami można składać w Urzędzie Gminy Przeciszów lub pocztą za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku – Prawo pocztowe oraz w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne winnym Państwie członkowskim Unii Europejskiej (terminem złożenia wniosku jest data jego wpływu do urzędu!).
W przypadku składania wniosku osobiście wnioski wraz z niezbędnymi załącznikami będą przyjmowane wyłącznie w zaklejonej kopercie z imieniem, nazwiskiem i adresem wnioskodawcy, oraz dopiskiem "WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI NA WYMIANĘ PIECA"
Regulamin udzielania dofinansowania oraz formularze wniosków wraz z niezbędnymi załącznikami dostępne poniżej.
PROSIMY O WNIKLIWE ZAPOZNANIE SIĘ Z REGULAMINEM I WARUNKAMI UDZIAŁU W PROGRAMIE.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/nabor-wnioskow-o-dofinansowanie-do-wymiany-starych-zrodel-ciepla-na-nowe-spelniajace-obowiazujace-wymogi-ekologiczne.html
Rozporządzenie do pobrania poniżej.
https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/516/D2025000051601.pdf
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/rozporzadzenie-ministra-rolnictwa-i-rozwoju-wsi-z-dnia-18-kwietnia-2025-r-w-sprawie-zakazu-wprowadzania-na-terytorium-rzeczypospolitej-polskiej-zwierzat-produktow-i-przedmiotow-ktore-moga-przenosic-pryszczyce.html
NABÓR NR: FEMP.07.06-IZ.00-005/25 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027 na projekty z zakresu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego Instytucją Zarządzającą jest Zarząd Województwa Małopolskiego.
Data ogłoszenia: 16.04.2025 r.
Data rozpoczęcia naboru: 22.04.2025 r.
Data zakończenia naboru: 27.05.2025 r.
Stowarzyszenie Dolina Karpia ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 7. Fundusze europejskie dla wspólnot lokalnych, Działanie 7.6 RLKS – Wsparcie oddolnych inicjatyw na obszarach wiejskich, typ A. Infrastruktura kultury, typ C. Oferta turystyczna, typ D. Trasy turystyczne.
W ramach typu projektu A. Infrastruktura kultury planowane jest wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju podmiotów prowadzących działalność kulturalną (których głównym zadaniem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej), polegających na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego).
W ramach typu projektu C. Oferta turystyczna planowane jest wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej. Możliwe będzie tworzenie produktów turystycznych bazujących na potencjałach oraz walorach kulturowych i przyrodniczych danego obszaru. Wspierana będzie infrastruktura do potrzeb zrównoważonej turystyki i stworzenia ponadlokalnej oferty turystycznej tematycznie zintegrowanej.
W ramach typu projektu D. Trasy turystyczne planowane jest wsparcie rozwoju szlaków turystycznych służących właściwemu ukierunkowaniu ruchu turystycznego, przyczyniającego się do zwiększenia atrakcyjności obszarów.
Projekty składane w ramach konkursu muszą realizować:
Cele i przedsięwzięcia LSR:
Cel 1: Poprawa dostępu do atrakcyjnej oferty wypoczynkowej
Przedsięwzięcie 1.1 Rozwój infrastruktury wypoczynkowej
Wskaźniki produktu:
Typ projektu A. Infrastruktura kultury:
RCO077 Liczba obiektów kulturalnych i turystycznych objętych wsparciem
RCO074 Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego
RCO080 Wspierane strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
PLRO141 Liczba instytucji kultury objętych wsparciem
Typ projektu C. Oferta turystyczna:
RCO077 Liczba obiektów kulturalnych i turystycznych objętych wsparciem
PLRO136 Długość odnowionych szlaków turystycznych
PLRO137 Długość utworzonych szlaków turystycznych
RCO074 Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego
RCO080 Wspierane strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
Typ projektu D. Trasy turystyczne:
PLRO136 Długość odnowionych szlaków turystycznych
PLRO137 Długość utworzonych szlaków turystycznych
RCO074 Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego
RCO080 Wspierane strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
Wskaźniki rezultatu:
Typ projektu A. Infrastruktura kultury:
RCR077 Liczba osób odwiedzających obiekty kulturalne i turystyczne objęte wsparciem
Typ projektu C. Oferta turystyczna:
RCR077 Liczba osób odwiedzających obiekty kulturalne i turystyczne objęte wsparciem
PLRR062 Roczna liczba turystów korzystających ze szlaków rowerowych
PLRR082 Roczna liczba turystów korzystających ze wspartych szlaków turystycznych
Typ projektu D. Trasy turystyczne:
PLRR062 Roczna liczba turystów korzystających ze szlaków rowerowych
PLRR063 Roczna liczba turystów korzystających ze szlaków kajakowych
PLRR082 Roczna liczba turystów korzystających ze wspartych szlaków turystycznych
Podmioty uprawnione do ubiegania się o wsparcie:
- Instytucje kultury
- Jednostki Samorządu Terytorialnego
Termin oraz miejsce składania wniosków:
Wnioski o dofinansowanie projektu należy składać w formie elektronicznej poprzez Internetowy Generator Aplikacji (system IGA) dostępny na stronie internetowej https://iga.malopolska.pl od dnia 22.04.2025 r. od godziny 00:00 do dnia 27.05.2025 r. do godziny 15:00:00. Przygotowanie wniosków w systemie IGA będzie możliwe od dnia 22.04.2025 r. Wniosek należy składać wyłącznie w odpowiedzi na niniejszy nabór, ogłoszony przez Stowarzyszenie Dolina Karpia.
Kwota alokacji z naboru przeznaczona na dofinansowanie wszystkich projektów w ramach postępowania wynosi: 1 515 794,00 euro (słownie euro: jeden milion pięćset piętnaście tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt cztery 00/100), co przy kursie średnim z dnia 28.03.2025 r. wynosi 6 332 229,43 zł (słownie złotych: sześć milionów trzysta trzydzieści dwa tysiące dwieście dwadzieścia dziewięć 43/100).
Warunki wsparcia:
- Maksymalny całkowity poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 85%, z zastrzeżeniem projektów objętych pomocą publiczną.
- Minimalny wkład własny Wnioskodawcy wynosi 15% wydatków kwalifikowanych projektu, z zastrzeżeniem projektów objętych pomocą publiczną.
- Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi 350 000,00 PLN.
- Forma wsparcia: dotacja.
Wszelkie informacje niezbędne dla prawidłowego wypełnienia wniosków udzielane są w Biurze Stowarzyszenia Dolina Karpia, 32-640 Zator, ul. Rynek 2 oraz pod numerem tel. 33/ 841 05 84 w godz. od 8.00 do 16.00, jak również drogą mailową ([email protected]) oraz poprzez formularz zamieszczony na stronie www.dolinakarpia.org.
Miejsce publikacji regulaminu naboru wniosków oraz pełnej dokumentacji dotyczącej naboru: www.dolinakarpia.org.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/ogloszenie-nr-12025-o-naborze-wnioskow-o-udzielenie-wsparcia.html
W związku z remontem nawierzchni jezdni ul. SOSNOWEJ i ŚWIERKOWEJ
informujemy o utrudnieniach z tym związanych tj.:
CAŁKOWITY ZAKAZU RUCHU
w dniu 17.04.2025r. (czwartek) w godzinach od 6.00 do 18.00 oraz
w dniu 18.04.2025r. (piątek) w godzinach od 6.00 do 15.00 ze względu na układanie masy asfaltowej na całym odcinku.
Prosimy o wyrozumiałość i zachowanie szczególnej ostrożności
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/970-komunikat-o-robotach-remontowych-na-ul-sosnowej-swierkowej-i-zwiazanych-z-nimi-utrudnieniach.html
Przewodniczący
Rady Gminy Przeciszów
Przeciszów, dnia 14.04.2025r.
RG.0002.12.2025
Na podstawie art. 20 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2024r. poz. 609 z poźn. zm.) Przewodniczący Rady Gminy Przeciszów
zwołuje w dniu
14 kwietnia 2025r.
o godz.17.30 – XII nadzwyczajną sesję Rady Gminy
w sali Domu Kultury w Przeciszowie
z następującym porządkiem obrad
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Uchwalenie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr VII/42/24 Rady Gminy Przeciszów z dnia 7 listopada 2024r. w sprawie rozpatrzenia petycji w sprawie podjęcia działań
w zakresie zapobieżenia tworzenia na terenie gminy ośrodków dla nielegalnych imigrantów.
4. Podjęcie uchwały w sprawie stanowiska dotyczącego bezpieczeństwa mieszkańców.
5. Zakończenie posiedzenia.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Władysław Kozub
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/xii-sesja-nadzwyczajna-rady-gminy-przeciszow-14-04-2025.html
W dniu 18 kwietnia 2025 r. (Wielki Piątek)
Urząd Gminy Przeciszów czynny będzie w godz. : 7:00 -12:00.
Jednocześnie informujemy, że do 14:00 będzie pełniony dyżur
w związku z przyjmowaniem zgłoszeń członków do OKW w wyborach Prezydenta RP.
Wójt Gminy
(-) Tomasz Kosowski
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/968-ogloszenie-w-wielki-piatek-urzad-czynny-do-godziny-1200.html
Urząd Gminy w Przeciszowie informuje mieszkańców ul. Sosnowej i Jodłowej w Przeciszowie, że w związku z trwającymi pracami na ww. ulicach, odpady segregowane będą odbierane w dniu 17 kwietnia. Prosimy o wystawienie odpadów na godzinę 6:00.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/informacja-dla-mieszkancow-ul-sosnowej-i-jodlowej.html
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Oświęcimiu informuje, że 29 kwietnia 2025 r. (wtorek) w siedzibie Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Oświęcimiu mieszczącej się przy ul. Andrzeja Nideckiego 26, odbędą się bezpłatne szkolenia dla hodowców i osób związanych z produkcją zwierzęcą.
Szkolenia realizowane będą w trzech cyklach tematycznych:
9:00-10:30
Ochrona zwierząt podczas ich uśmiercania oraz kwalifikacje osób przeprowadzających ubój poza rzeźnią
Szkolenie to przeznaczone jest w szczególności dla osób dokonywujących uboju zwierząt na użytek własny lub w ramach sprzedaży bezpośredniej. Po zakończeniu szkolenia będzie możliwość uzyskania świadectwa kwalifikacji (zaświadczenia), które wydawane jest odpłatnie – jego koszt wynosi 17 zł. Zaleca się, by uczestnicy spotkania posiadali przy sobie dowód osobisty oraz wyliczoną kwotę, potrzebną do wydania świadectwa kwalifikacji. W ramach szkolenia omówione zostaną także zagrożenia związane z występowaniem pryszczycy (FMD) dla hodowców trzody chlewnej.
11:00-12:30
Wystąpienie pryszczycy (FMD) – szkolenie dla hodowców trzody chlewnej
13:00-14:30
Wystąpienie pryszczycy (FMD) – szkolenie dla hodowców bydła, owiec i kóz
Z uwagi na ograniczona liczbę miejsc, zalecane są wcześniejsze telefoniczne zgłoszenia udziału w szkoleniach: (33) 843 29 95, 534 274 887
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/bezplatne-szkolenia-dla-hodowcow-i-osob-zwiazanych-z-produkcja-zwierzeca.html
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy, na podstawie których od 1 lipca 2025 r. będzie można otrzymać rentę rodzinną razem z innymi świadczeniami, tzw. rentę wdowią.
Uprawnione wdowy oraz uprawnieni wdowcy, którzy mają prawo do renty rodzinnej oraz własnego świadczenia (np. emerytury), od 1 lipca 2025 r. mogą otrzymać:
· 100% renty rodzinnej oraz 15% własnego świadczenia albo
· 100% własnego świadczenia oraz 15% renty rodzinnej.
Sami wybierają najkorzystniejszy dla siebie wariant.
Kto może otrzymać rentę rodzinną łącznie z własnym świadczeniem
Aby otrzymać rentę rodzinną wraz z własnym świadczeniem, trzeba spełnić łącznie wszystkie poniższe warunki:
· mieć co najmniej 60 lat (jeśli jesteś kobietą) lub 65 lat (jeśli jesteś mężczyzną),
· do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej,
· nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku, nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat (jeśli jesteś kobietą) lub 60 lat (jeśli jesteś mężczyzną),
· nie pozostawać obecnie w związku małżeńskim.
Co zrobić, aby otrzymać rentę wdowią
Aby ZUS mógł ustalić prawo do wypłaty renty rodzinnej wraz z własnym świadczeniem (np. emeryturą), trzeba mieć prawo do obu tych świadczeń.
Jeśli osoby uprawnione nie mają dotychczas przyznanej renty rodzinnej lub własnego świadczenia, a spełniają warunki do ich przyznania, w pierwszej kolejności muszą złożyć o nie wniosek. Następnie powinny złożyć wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD).
Kiedy złożyć wniosek
Wniosek o rentę wdowią (wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną) można złożyć do 31 lipca 2025 r. Jeżeli uprawnione wdowy i uprawnieni wdowcy zrobią to w tym terminie, mogą otrzymać rentę wdowią od 1 lipca 2025 r. Jeżeli natomiast zrobią to po 31 lipca 2025 r., to ZUS wypłaci rentę wdowią od spełnienia warunków, ale nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek.
Można łączyć świadczenia z różnych instytucji
Rentę rodzinną można otrzymywać nie tylko z ZUS. To również świadczenie, które wypłacają inne organy emerytalne lub rentowe, np.:
· renta rodzinna dla rolników,
· wojskowa renta rodzinna albo
· policyjna renta rodzinna.
Jeśli wdowa lub wdowiec ma prawo do świadczeń z ZUS oraz z innej instytucji emerytalnej lub rentowej, np. z Wojskowego Biura Emerytalnego (WBE), to najpierw ZUS potwierdzi prawo do łącznej wypłaty świadczeń, a następnie każda z tych instytucji będzie odrębnie wypłacała świadczenie, za które odpowiada. Dane z innych instytucji ZUS pobierze we własnym zakresie.
Kwota limitu renty wdowiej
Suma połączonych świadczeń nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury. Do tego limitu wliczają się także świadczenia z instytucji zagranicznych oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki wypłacane na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów wraz ze wskazanymi w ustawie świadczeniami, których łączna wypłata zostanie ustalona.
Jeśli suma wypłacanych świadczeń będzie wyższa niż trzykrotność najniższej emerytury, organ emerytalny lub rentowy pomniejszy świadczenia o kwotę, o jaką został przekroczony limit. Wyda wtedy decyzję, w której poinformuje o pomniejszeniu wypłacanych świadczeń.
Ważne!
Jeżeli renta rodzinna lub własne świadczenie będzie wyższe od kwoty limitu, tj. trzykrotności najniższej emerytury, wdowa lub wdowiec nadal będzie otrzymywać jedno ze świadczeń – wyższe lub to, które wybierze.
Ankieta dot. uprawnień
Na stronie internetowej ZUS dostępna jest specjalna ankieta – test uprawnień dotyczący łączenia świadczeń z rentą rodzinną. Dzięki niej, krok po kroku, można sprawdzić czy spełnia się warunki, aby skorzystać z renty wdowiej. Ankieta ta jest połączona z kalkulatorem do wyliczenia szacunkowej kwoty połączonych świadczeń.
Więcej informacji
· Wypłata świadczeń łącznie z rentą rodzinną – nowe zasady od 2025 roku
· Najczęściej zadawane pytania
· Ankieta – sprawdź, czy masz uprawnienia do połączonych świadczeń
· Kalkulator łączenia świadczeń z rentą rodzinną
· Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD)
· Tutorial na YouTubie Renta wdowia – jak złożyć wniosek na Platformie Usług Elektronicznych PUE/eZUS
· Tutorial na YouTubie Renta wdowia – jak złożyć wniosek papierowy
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/renta-wdowia-czyli-wyplata-swiadczen-lacznie-z-renta-rodzinna.html
W związku z rozpoczynającym się remontem nawierzchni jezdni ul. SOSNOWEJ i ŚWIERKOWEJ informujemy o utrudnieniach z tym związanych tj.:
zakazu ruchu na remontowanym odcinku za wyjątkiem mieszkańców, służb miejskich.
Prace remontowe etap 1 będą prowadzone w dniach od 07.04.2025r. (poniedziałek) do 12.04.2025r. (sobota) w godzinach od 6.30 do 17.00.
Prosimy o wyrozumiałość i zachowanie szczególnej ostrożności
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/komunikat-o-robotach-remontowych-na-ul-sosnowej-swierkowej-i-zwiazanych-z-nimi-utrudnieniach.html
W związku z remontem nawierzchni jezdni ul. BUKOWIECKIEJ na odcinku 1400 m informujemy o utrudnieniach z tym związanych tj.:
CAŁKOWITY ZAKAZU RUCHU ze względu na układanie masy asfaltowej na całym odcinku.
Prace remontowe etap 2 będą prowadzone w dniach od 08.04.2025r. (wtorek) do 12.04.2025r. (sobota) w godzinach od 6.30 do 17.00.
Prosimy o wyrozumiałość i zachowanie szczególnej ostrożności
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/962-komunikat-o-robotach-remontowych-na-ul-bukowieckiej-i-zwiazanych-z-nimi-utrudnieniach.html
Wójt Gminy Przeciszów informuje o nadchodzących zmianami dotyczących wydawania, oraz ważności Energy-Karta Gminy Przeciszów Rodzinnego Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze.
Najważniejsze informację:
- Karta i regulamin obowiązuje od dnia 05.04.2025 do 28.02.2026.
- Karta będzie wydawana przez Energylandię dla mieszkańców Gminy i uczniów z placówek Gminy PREZECISZÓW na podstawie zaświadczenia wydawanego przez Gminę po spełnieniu warunków określonych w regulaminie (załącznik).
-Karta, która została wydana przed 05.04.2025 i jest obecnie ważna również posiada ważność do 28.02.2026 zgodnie z regulaminem.
Poniżej Regulamin do pobrania.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/informacja-o-nadchodzacych-zmianach-w-wydawaniu-i-waznosci-energy-karty-gminy-przeciszow.html
W związku z koniecznością wypełnienia zobowiązania zawartego w pkt. 14 załącznika do Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia
17.02.2020 r. (Dz. U. 2022, poz. 2630) w sprawie sprawdzania dotrzymania dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w
środowisku została udostępniona dla mieszkańców strona pod adresem:
https://www.networks.pl/informacje-o-planowanych-pomiarach-pem/
na której można uzyskać informacje dotyczące planowanych pomiarów pól elektromagnetycznych realizowanych przez Laboratorium Badań Środowiskowych NetWorks Sp. z o.o.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/informacje-o-planowanych-pomiarach-pol-elektromagnetycznych.html
Sejm RP ustanowił Święto Chrztu Polski ustawą z 22 lutego 2019 r. W założeniu święto ma na celu „upamiętnienie chrztu Polski dokonanego 14 kwietnia 966 r., zważywszy na doniosłość decyzji Mieszka I, cywilizacyjną wagę tego wydarzenia, kluczowe znaczenie dla rozwoju naszej Ojczyzny, a jednocześnie znikomą obecność tego historycznego faktu w społecznej świadomości”.
Święto ma stać się okazją do refleksji nad odpowiedzialnością za przyszłość polskiego narodu.
Na podstawie badań historycznych, data ta jest uznana jako dzień narodzin Państwa Polskiego z racji przyjęcia przez Mieszka I chrztu. Jest to jedna z najważniejszych dat w historii Polski:
rozpoczęła jej chrystianizację i dała początek państwowości.
Święto to nie jest jeszcze powszechnie przyjęte przez polskie społeczeństwo.
www.swietochrztu.pl
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/akcja-wywies-flage-promocja-swieta-chrztu-polski.html
W związku z remontem nawierzchni jezdni ul. Słonecznej na odcinku 570 m od skrzyżowania z ul. Skośną do mostku (ok. skrzyżowania z ul Porzeczkową) informujemy o utrudnieniach z tym związanych tj.:
CAŁKOWITY ZAKAZU RUCHU
ze względu na układanie masy asfaltowej na całym odcinku.
Prace remontowe etap 2 potrwają w dniu 02.04.2025r. (środa) oraz 03.04.2025r.
(czwartek) w godzinach od 6.30 do 17.00.
Prosimy o wyrozumiałość i zachowanie szczególnej ostrożności
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/komunikat-o-robotach-remontowych-na-ul-slonecznej-i-zwiazanych-z-nimi-utrudnieniach.html
Przewodniczący
Rady Gminy Przeciszów
Przeciszów, dnia 01.04.2025r.
RG.0002.11.2025
Na podstawie art. 20 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2024r. poz. 609 z poźn. zm.) Przewodniczący Rady Gminy Przeciszów
zwołuje w dniu
1 kwietnia 2025r.
o godz.16.15 – XI nadzwyczajną sesję Rady Gminy
w sali Domu Kultury w Przeciszowie
z następującym porządkiem obrad
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Uchwalenie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie ponownego rozpatrzenia petycji z dnia 9 lipca 2024 r.
4. Zakończenie posiedzenia
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Władysław Kozub
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/xi-nadzwyczajna-sesje-rady-gminy-1-kwietnia-2025r.html
Zmiana Programu
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (dalej: „WFOŚiGW”) ogłasza, że od dnia 31 marca 2025 r. wchodzi w życie zmiana programu priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: „Program”).
W dniu 31.03.2025 r. rozpoczyna się nabór wniosków o dofinansowanie, który będzie prowadzony w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze” zgodnie z:
1. Programem priorytetowym „Czyste Powietrze” oraz załącznikami nr 1 i nr 2 do Programu (koszty kwalifikowane),
2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”,
3. Oraz dostosowanymi do wymogów ww. dokumentów formularzami: wniosku o dofinansowanie, dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, dyspozycji wypłaty zaliczki oraz wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.
Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu są finansowane ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, a kwota przeznaczona na realizację przedsięwzięć w ramach Programu wynosi 10 mld zł.
Ilekroć w Programie oraz innych dokumentach programowych mowa jest o przedsięwzięciu – należy przez to także rozumieć inwestycję, o której mowa w art. 50a ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w dokumentacji obowiązującej w ramach niniejszego naboru pojęcia te są używane zamiennie.
Dla kogo dofinansowanie?
W ramach zmian Programu dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne:
• będące przez okres co najmniej 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą 2
Wersja dla programu obowiązującego od 31.03.2025 r.
wieczystą (w przypadku nabycia budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania),
• nie będące beneficjentem Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku / lokalu mieszkalnych – dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.
• W obecnie obowiązującym Programie na jeden budynek/lokal mieszkalny może zostać udzielona i wypłacona dotacja na podstawie jednego wniosku o dofinansowanie. Nie wlicza się do tej liczby wniosków, na podstawie których udzielono i wypłacono dofinansowanie:
- w wersjach Programu obowiązujących do 28.11.2024 r. z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji w rozumieniu Programu obowiązującego od 03.01.2023 r. do daty zawieszenia naboru wniosków o dofinansowanie 28.11.2024 r. W przypadku gdy wnioskodawca uzyskał już dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji nie może uzyskać dofinansowania w obecnym naborze;
- w wersji Programu w zakresie Części 4) obowiązującej od 12.12.2024 r. do 30.11.2025 r.;
-w wersji Programu, która będzie podstawą do przeprowadzenia ewentualnego, przyszłego naboru w zakresie dofinansowania do kotłów gazowych (terminy wejścia w życie i jej obowiązywania zostaną podane w odrębnym ogłoszeniu);
Trzy poziomy dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca powyższe wymogi oraz której:
• dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł
Podwyższony poziom dofinansowania
Podwyższony poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
• 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym powyżej, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Najwyższy poziom dofinansowania
Najwyższy poziom dofinansowania może zostać udzielony na przedsięwzięcie realizowane z budynku / lokalu mieszkalnych, w którym wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania przed rozpoczęciem przedsięwzięcia wynosi powyżej 140 kWh/(m2*rok).
Najwyższy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
• 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
lub
ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia o dochodach, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w ww. zaświadczeniu o dochodach, nie przekroczył dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warunek niebadany w przypadku przedstawiania zaświadczenia potwierdzającego ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Wraz z rozpoczęciem naboru beneficjenci będą korzystać z ogólnopolskiego system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wspierać beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia.
Najwyższy poziom dofinansowania jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
Intensywność dofinansowania
Intensywność dofinansowania dla Beneficjentów uprawnionych do:
1. podstawowego poziomu dofinansowania wynosi 40%
2. podwyższonego poziomu dofinansowania wynosi 70%
3. najwyższego poziomu dofinansowania wynosi 100%
Intensywność dofinansowania wskazana w powyższych punktach odnosi się do kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowane nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT).
Rodzaje przedsięwzięć
Możliwy do realizacji w ramach Programu zakres przedsięwzięcia uzależniony jest od standardu energetycznego budynku (wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania) przed rozpoczęciem prac. Wprowadzony został również minimalny wymóg, który musi posiadać budynek po zakończeniu prac:
Dokumentami na podstawie, których określany i potwierdzany jest standard energetyczny budynku / lokalu przed i po realizacji przedsięwzięcia są:
• audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (DPAE) wykonane przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia – określą jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania,
• świadectwo charakterystyki energetycznej wykonane po realizacji przedsięwzięcia – potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.
Wszystkie ww. dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wyjątek stanowi sam audyt energetyczny, dla którego dla wniosków o dofinansowanie składanych w okresie przejściowym (4 miesiące od ogłoszenia nowego naboru) dopuszczony jest brak posiadania przez osobę przygotowującą audyt energetyczny ww. uprawnień.
Nowością w ogłaszanym naborze jest wymóg przeprowadzenia wspomnianego wyżej audytu energetycznego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Przygotowany audyt energetyczny przekazywany jest przez osobę sporządzającą bezpośrednio do Wnioskodawcy, który ma obowiązek przechowywać go aż do zakończenia okresu trwałości dofinansowywanego w ramach Programu przedsięwzięcia. Następnie osoba posiadające wskazane powyżej uprawnienia wypełnia w systemie GWD formularz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, który po zatwierdzeniu i podpisaniu przekazuje Wnioskodawcy. Dokument podsumowujący audyt energetyczny stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie.
Okres realizacji przedsięwzięcia i przedłużenie kwalifikowania kosztów w okresie przejściowym
Okres realizacji przedsięwzięcia może wynosić:
• dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty uruchomienia nowego naboru, czyli od 31.03.2025 r., dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.
Operatorzy
Rola operatora to nowość w Programie i polega na bezpłatnym, pełnym wsparciu beneficjenta krok po korku, od podjęcia decyzji o chęci skorzystania z dofinansowania, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. W nowym Programie najwyższy poziom dofinansowania możliwy jest tylko przez operatora. W ramach poziomu podwyższonego skorzystanie ze wsparcia operatora jest opcjonalne, z wyjątkiem prefinansowania, gdzie jest obowiązkowe.
Lista operatorów działających na rzecz Beneficjentów Programu publikowana jest na stronie internetowej www.czystepowietrze.gov.pl oraz na stronach internetowych wfośigw
Prefinansowanie w ramach Programu
Prefinansowanie (zaliczka) w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze możliwe jest tylko przez operatora i tylko w najwyższym oraz podwyższonym poziomie dofinansowania. Zaliczka wynosi do 35% i jest uwarunkowana przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie maksymalnie 3 umów z wykonawcą/cami na realizację przedsięwzięcia (chodzi o usługi, dostawy lub roboty budowlane).
WFOŚiGW będzie wypłacał zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie: dyspozycji złożonej przez beneficjenta, faktury zaliczkowej oraz listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie przez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:
• wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
• w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.
Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
- za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW, lub
- przez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
- bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie w ramach podwyższonego poziomu dofinansowania z prefinansowaniem oraz wnioski o dofinansowanie z najwyższego poziomu dofinansowania, zarówno bez prefinansowania jaki i z prefinansowaniem, można składać tylko przy udziale operatora programu czyste powietrze, poprzez konto grupowe operatora w systemie GWD.
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Uwaga! Dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (o którym mowa w ust. 9.1 pkt 2 Programu) będzie dostępne w późniejszym terminie, informacja o rozpoczęciu naboru w tym zakresie będzie podana w odrębnym ogłoszeniu.
Wiadomość pochodzi ze strony https://przeciszow.pl/aktualnosci/ogloszenie-o-zmianie-programu-priorytetowego-czyste-powietrze-i-rozpoczeciu-naboru-w-na-podstawie-zmienionego-programu.html